Persoonlijk

Een stukje geschiedenis m.b.t. mijn eigen ademhalingsproblemen.

Op mijn 20e kreeg ik mijn eerste hyperventilatie aanval. De bus waarin ik zat kwam in een file terecht en ik zou niet op tijd komen om een belangrijk examen te doen. Ik kon geen kant op en ik stapte, uiteindelijk aangekomen, koud en koortsig uit de bus. Mijn lichaam had zich ziek geademd.

Rond mijn 40e ging ik ernstig twijfelen aan de conditie van mijn hart. Met maar een klein beetje inspanning kreeg ik spontaan een hartslag van 160. Naar de cardioloog, een paar dagen een meetkastje om en een fietstest met infuus. De hartfoto’s en -film lieten een uitstekend werkend hart zien.

Rond mijn 45e reden we door bloeiende velden lijnzaad over het platteland van Frankrijk. Armen, benen en buik begonnen te jeuken. In de spiegel op de camping bleek ik bedekt met rode vlekken en bulten. Een stootkuur Prednison en wat pillen anti-histamine van de Franse arts verhielpen de verschijnselen binnen enkele uren.

Rond mijn 50e: Holteontstekingen en griep na elke winter, jeuk, katten-allergie, hooikoorts in juni, eczeem, spastische darmen, hartkloppingen, ‘s nachts in paniek wakker worden met pijn uitstralend naar de linker arm, pijn in de hartstreek na een klein fietstochtje, gebroken nachten, duizelingen en het zien van vlekken, golfjes en sterren. Er was iets niet helemaal in de haak.

De gezondheidsresultaten van de Buteyko Methode en het genot van een rustige adem zijn absoluut de moeite waard om met anderen te delen.

De zoektocht.
… begon nu pas echt. Niet langer binnen de reguliere geneeskunde, want daar ligt de nadruk op klachten bestrijden, en dat leek me een te beperkte aanpak.

Daar ging ik. Ketogene diëten volgen, eten volgens de Voedselzandloper. In ijsbaden springend en bewust hyperventilerend met Wim Hof, longen leegblazend met Marleen van den Hout, in en uitademing tellend met Bram Bakker en Koen de Jong, maar ook Pranayama oefeningen met verschillende Yoga meesters.
Deze laatste methodes wezen al in de richting van een relatie tussen ademhaling en gezondheid.

Omdat de boel niet echt vooruit ging, maar ondertussen enthousiast geworden door boeken van Buteyko specialist Patrick McKeown, waagde ik de sprong in het diepe, en heb ik me aangemeld voor een Buteyko cursus.

Om tijd te nemen voor de Buteyko oefeningen vond ik ingrijpend. Zoveel pauzes in de dag inbouwen leek me aanvankelijk onmogelijk. Toch werden de eerste verschijnselen zoals hooikoorts, kattenallergie en holteontstekingen snel minder.
Een burn-out gooide ondanks de eerste resultaten roet in het eten. De energielevels waren gezakt naar nul, het herstelvermogen was verstoord en de stressgevoeligheid was maximaal. De ademoefeningen, die de nodige discipline vereisen, liet ik versloffen.

Terug naar Buteyko.
Een jaar later kwam er weer ruimte. Ik besloot, met in het achterhoofd de eerdere goede ervaringen, de Buteyko Methode weer op te pakken.
De ondertussen opgedane slaap apneu motiveerde me daarbij ook om ongeveer anderhalf uur per dag te oefenen. ’s Nachts pleister op de mond, en veel meer pauzes en ontspannen.
Langzaam werd mijn ademhaling rustiger en werd ik me veel meer bewust van mijn leefstijl. De controlepauze begon langzaam te stijgen.

Een stuk gezonder en meer inzicht.
Op het moment van dit schrijven is de chronische hyperventilatie verdwenen en zijn de meeste klachten opgelost en worden de dagen nog steeds leuker. Daarbij heb ik veel meer inzicht gekregen in het stresssysteem dat een ondermijnende werking kan hebben op het hele organisme.


Arjen Boerstra